Tuesday, April 19, 2011

Manusia Biasa

Bismillahhirahmanirahhim.
Ya Allah kuatkanlah semangat hambaMu yang lemah ini.
Sesungguhnya banyak cabaran yang Kau berikan kepadanya semenjak dua ini.
Amin Ya Rabillalamin..

3 comments:

Yaa said...

assalamualaikum :) something to be shared with u. copied from someone's blog :)

Kenapa aku diuji?

" Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : "Kami beriman" ; sedang mereka diuji (dengan sesuatu cubaan)?. Dan demi sesungguhnya ! kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian sedemikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta."
(alAnkabut : 2-3 )

Kenapa aku diuji dengan ujian seberat ini?

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.... "
(alBaqarah : 286)

Kenapa aku tak dapat apa yang aku nak?

" .... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."
(alBaqarah : 216)

Kecewa?

" Dan Janganlah kamu merasa lemah ( dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita ( terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang (sungguh-sungguh) beriman"
(alImran : 139)

Macam mana aku nak hadapi semua ni?

" (iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah ! Dengan 'zikrullah' itu ; tenang tenteramlah hati manusia."
(arRa'd : 28)

" Wahai orang-orang yang beriman ! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). "
(alImran : 200)

" Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
(alBaqarah : 45)

nadiarustham said...

Alhamdulillah.. thanks sebab share a very meaningful article for me to read and renungkan. It helps and insyaAllah akan praktikkan.
:)

The Crows said...

:) Gudluck in anything u do ye dear...

psst.... jgn lupa dtg majlis ifa okeh :) will wait for u.. hehe..